Dealer login

Interview met Maurizio Fondriest

Maurizio Fondriest: ‘Fietsen geeft mij nog altijd een gevoel van vrijheid’

De Italiaanse wielrenner Maurizio Fondriest was één van de beeldbepalende coureurs in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw. Op dit moment timmert hij hard aan de weg om zijn eigen fietsenmerk wereldwijd tot een succes te maken. ‘Ik ben continu op zoek naar ideeën om onze fietsen in de toekomst nog beter te maken’, licht de sympatieke Italiaan toe.

De finale van het wereldkampioenschap voor beroepsrenners in 1988. De Belg Claude Criquielion rijdt voorop met de jonge Italiaan Maurizio Fondriest. In de laatste kilometer komt ook de Canadees Steve Bauer nog aansluiten. In een bloedstollende eindsprint snijdt Bauer thuisrijder Criquielion de pas af, waardoor deze ten val komt. Fondriest stuurt handig om de twee kemphanen heen en wordt met enkele fietslengtes voorsprong verrassend wereldkampioen.

In de jaren er na groeit de Italiaan uit tot een absolute wereldtopper, die vooral uitblinkt in klassiekers en kleinere etappekoersen. In totaal boekt de coureur uit Trentino zo’n zeventig overwinningen als beroepsrenner. Op zijn erelijst prijken onder meer Milaan-San Remo, de Waalse Pijl, het Kampioenschap van Zürich en de eindzege in Tirenno-Adriatico. Daarnaast behaalt hij in 1991 en 1993 de eindzege in de wereldbeker.

Eind 1998 beëindigt Fondriest zijn wielercarrière en stort hij zich samen met zijn broer Francesco op de uitbouw van zijn eigen fietsenmerk Fondriest Bici. Ook daarin is hij succesvol. Fondriest is innovatief en brengt fietsen op de markt met nieuwe rijeigenschappen, die door de meester zelf zijn uitgetest. De 47-jarige Italiaan was onlangs in Nederland, waar hij de Bike Motion in Utrecht bezocht en ruimschoots tijd vrijmaakte voor een interview.

Maurizio, je hebt als profwielrenner vele koersen gewonnen. Wat vind je zelf je mooiste overwinning?
‘Dat zijn er eigenlijk twee. Allereerst natuurlijk het wereldkampioenschap in Ronse. Het is geweldig om een jaar lang in de regenboogtrui te mogen rijden. Wereldkampioen ben je bovendien voor altijd. Dat is een prestatie die mensen onthouden. Daarnaast ben ik nog altijd trots op mijn overwinning in Milaan-San Remo. In de nacht voor die wedstrijd werd mijn dochter Maria Vittoria geboren. Op de Poggio reed ik iedereen uit het wiel en even later kwam ik solo over de finish. Dat was een moment om nooit te vergeten.’

Je reed in je carrière ook twee seizoenen (1991 en 1992) voor de Panasonic-ploeg van Peter Post. Hoe kijk je achteraf terug op die jaren?
‘Dat zijn de meest waardevolle jaren uit mijn wielercarrière geweest. Ik was destijds de eerste Italiaanse toprenner die voor een buitenlandse ploeg ging rijden. De media in Italië verklaarden mij voor gek. Maar bij Panasonic kwam ik in een geweldige ploeg terecht. Ik reed in die jaren samen met ervaren renners als Walter Planckaert, Alan Peiper, Marc Sergeant, Henk Lubberding, Olaf Ludwig, Jacques Hanegraaf en Theo de Rooij. Van die mannen heb ik ontzettend veel geleerd. Op sommige momenten had ik het best moeilijk in die tijd, maar achteraf heb ik er veel aan gehad. Met veel renners uit die ploeg heb ik ook nog regelmatig contact. Walter Planckaert is zelfs een goede vriend van mij geworden. België is voor mij ook mijn tweede vaderland. Als amateur koerste ik al graag in België en nadat ik in Ronse wereldkampioen werd, heb ik de burgemeester van die plaats ook een fiets overhandigd als symbolisch cadeau voor zijn gemeente.’

Volg je de wielersport nog van dichtbij?
‘Jazeker, afgelopen zomer ben ik zelfs nog als verslaggever naar de olympische spelen in Londen geweest. Daarnaast fiets ik zelf ook nog veel. Fietsen geeft mij nog altijd een gevoel van vrijheid. Ik vind het heerlijk om op de fiets allerlei mooie plaatsen te bekijken, waar ik vroeger als renner ook ben geweest. Alleen kijk ik er nu met hele andere ogen naar.’

Hoe kwam je op het idee om je eigen fietsenmerk in de markt te zetten?
‘Mijn broer Francesco is in de tijd dat ik nog fietste al gestart met het opzetten van Fondriest Bici. Ik ondersteunde hem daarbij met name op technisch gebied. Zo’n zes jaar geleden zijn we een andere weg ingeslagen en hebben we Fondriest Bici ondergebracht bij de Esperia Groep. Deze grote fietsenfabrikant geeft ons de mogelijkheid om het merk Fondriest wereldwijd verder uit te bouwen.’

Op welke wijze onderscheiden Fondriest fietsen zich ten opzichte van andere merken?
‘Ik denk dat Fondriest vooral op technisch gebied onderscheidend is. Wij hebben bijvoorbeeld als één van de eerste fietsmerken de reflexvoorvork toegepast bij onze modellen. Later is dit door vele andere merken overgenomen. Hetzelfde geldt voor de geïntegreerde zadelklem die wij toepassen bij onze carbonmodellen. Dat maakt onze fietsen uniek en helpt ons om onze groeiambities voor de toekomst te realiseren.’

Welke grote veranderingen kunnen wij in de toekomst nog verwachten van Fondriest fietsen?
‘Binnen enkele jaren zullen wij een wegfiets op de markt brengen die voorzien is van schijfremmen. De ontwikkeling van dat systeem is al zover, dat het nu al toegepast kan worden op onze fietsen. Maar de markt is er op dit moment nog niet klaar voor.’

Je was een succesvol wielrenner, nu ben je een succesvol zakenman. Zijn er overeenkomsten te vinden tussen die twee fasen uit je leven?
‘Nee, mijn leven als wielrenner is totaal niet te vergelijken met het leven dat ik nu leid. Als wielrenner was ik helemaal op mezelf aangewezen, terwijl ik nu kan terugvallen op een team van specialisten. Ik ben me er echter altijd van bewust geweest dat mijn wielercarrière niet eeuwig zou duren. Op dit moment ben ik gelukkig met het leven dat ik leid en heb ik de tijd om na te denken over goede ideeën om onze fietsen in de toekomst nog beter te maken.’

Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws Vind uw dealer!